Wat gebeurde er zoal in ons dorp in december 45 jaar geleden (1970).
Bron Oonder Os.

Zaterdag 5 december

wordt Sinterklaas aan de rand van ’t Rooth afgehaald door harmonie Sint Laurentius uit Bemelen. Vandaar uit vertrekt men naar café Beuken waar een gezellige middag begint en de kinderen van de Sint een versnapering ontvangen. De Sint en zijn Pieten brachten ook nog een bezoek aan de ouden van dagen, die niet naar het café konden komen. De organisatie is in handen van de “Vriendenkring ’t Rooth”.

Zaterdag 12 december

behaalden enkele leerlingen van de R.K. Mavo Mater Misericordiae gelegen in de Keerderberg hun machineschrijven diploma. Enkele namen: Monique Kleijnen, Astrid Merken, Annie Nohlmans, Bea Oostenbach, Marie José Pluymakers, Margriet Reynders.

Zondag 13 december

maakt fanfare Sint Blasius een muzikale rondgang door het dorp. Tijdens deze rondgang worden huis-aan-huis loten verkocht t.b.v. de aanschaf van nieuwe uniformen. Door omstandigheden is de geplande muzikale rondgang niet doorgegaan.

Zondag 13 december

maakt de Vereniging tot Natuurbescherming onder leiding van de heer Sjeuf Felder een wandeling door de Vijlener bossen. Er wordt om 8.30 uur vertrokken vanaf het oude gemeentehuis.

Zondag 13 december

start de wandelsportvereniging ”de Nomaden” met de wintertrainingen in de gymzaal. Aanvang 10 uur.

Woensdag 15 december

en donderdag 16 december zal in de gemeente een bevolkingsonderzoek op T.B.C. plaatsvinden. De onderzoekwagen zal op het Raadhuisplein gestationeerd worden.

Vrijdag 18 december

houdt de Vereniging tot Natuurbescherming een filmavond. Tijdens deze avond worden drie mooie natuurfilms getoond. De filmavond wordt gehouden in de kelderruimte van het gemeentehuis en begint om half negen.

Zondag 20 december

zullen de kinderen van de lagere school om 5 uur in de kerk hun kerstspel presenteren.

Maandag 21 december

zal de gemeente tussen 2 en 7 uur kerstdennen te koop aanbieden. Deze kunnen afgehaald worden bij het magazijn van Publieke Werken aan de Limburgerstraat (nu locatie brandweerkazerne).

Dinsdag 22 december

wordt om 7 uur in de kerk een biecht en boetvieringen gehouden. Op woensdag 23 december vindt deze plaats om 4 uur en 7 uur. Gelegenheid tot een persoonlijke biecht is er vóór en na iedere H. Mis.

Zondag 27 december

en de zondagen 3 en 10 januari houdt W.S.V. de Nomaden Driekoningen tochten. Er wordt steeds om 2 uur gestart vanaf het gemeentehuis.

Donderdag 31 december

wordt de jaarwisseling op “t Rooth groots gevierd. Om 8 uur begint in café Beuken een gezellige avond, die opgeluisterd wordt door het orkest de Tophits. Om 11 minuten over 10 wordt de nieuwe jeugdprins van de C.V. de Mosasaurussen bekend gemaakt. Om 12 uur zal er een groot vuurwerk de lucht in gaan en zullen enige kanonschoten worden gelost. Op Nieuwjaarsdag zal het orkest de Tophits ook spelen in het café.

En verder nog …………

-       Aan het einde van het jaar staat het eerste elftal van de V.V. Keer op een tweede plaats op de ranglijst. Eerste is Maastrichtse Boys met 20 punten uit 14 wedstrijden. Keer staat tweede met 17 punten uit elf wedstrijden. (twee punten per gewonnen wedstrijd). Gemiddeld worden de thuiswedstrijden door circa 300 toeschouwers bezocht. Wordt Keer kampioen dan zou dat betekenen dat voor het eerst in het bestaan van de club de onderafdeling wordt verlaten en dat men in de 4e klas van de KNVB gaat spelen. Wij houden u op de hoogte of dit inderdaad gaat gebeuren.

De plaatselijke middenstand wenst via Oonder Os de inwoners van Cadier en Keer een zalig Kerstfeest en een gelukkig Nieuwjaar.

Enkele bedrijven, die inmiddels niet meer bestaan of zijn vertrokken
      Café de Hazehook, Rijksweg 27;
    Zelfbediening J. van Geleen – Vliegen, Kerkstraat 4;
    Zuivelhandel H.G. Lemmens – Theelen, Kerkstraat 24;
    Drogisterij Donners, Raadhuisplein;
    Gebr. Geelen, groot – en klein handel in FINA aardolieproducten, Kerkstraat 127.
    M. Heusschen huishoudelijke artikelen, Raadhuisplein 13;
    Manège de Roezekoile, Kerkstraat 28;
    Herenkapsalon Arno, Limburgerstraat 78.