Wat gebeurde er zoal in ons dorp in augustus 45 jaar geleden (1971).
Bron Oonder Os.

Zondag 15 augustus

start het nieuwe sporttoto-seizoen. De formulieren worden iedere week op woensdag bij de ruim 180 deelnemers door leden van de V.V. Keer aan huis opgehaald. Deelnemers, die hun formulier liever zelf inleveren, kunnen hiervoor terecht op woensdag en donderdag na 6 uur ’s avonds bij de voorzitter Jean Claessens, Kerkstraat 44.

Zondag 15 augustus

neemt de wandelsportvereniging de Nomaden met de 5, 10 en 15 km groep deel aan de wandeltocht in Roggel. De bussen vertrekken om 10 uur vanaf het voormalig gemeentehuis.

Zondag 15 augustus

feest van Maria Ten Hemelopneming wordt 10 minuten voor de Hoogmis van 9 uur de “kroetwusch” gezegend.

Zondag 15 augustus

is het een jaar gelden dat mgr. Beel de kapel op ’t Rooth heeft ingezegend. Op die dag zal om 10 uur pastoor Coolen een H. Mis in de kapel opdragen. Tijdens de H. Mis is er gelegenheid om kruiden te laten zegenen.

Zondag 15 augustus

organiseert de jonkheid van Honthem hun jaarlijks weidefeest. Vanaf 5 uur zal fanfare St. Blasius het geheel muzikaal opluisteren.

Maandag 16 augustus

begint het nieuwe schooljaar. Het schooljaar begint met circa 350 leerlingen en 10 leerkrachten zullen voor de klas staan. Juffrouw Spronck verlaat de school en gaat les geven in haar woonplaats Gronsveld. De lagere school is bij het begin van het schooljaar gehuisvest in 3 gebouwen namelijk aan de Aloysiusstraat (hogere klassen), aan de Limburgerstraat in het voormalige gemeentehuis (middenklassen) en aan de Groenstraat (laagste klassen). De schooltijden zijn als volgt: 8.45 – 12.00 uur en van 1.30 tot 4 uur. Op woensdagmorgen tot 12.15 uur. Op zaterdag is geen school. De klasse verdeling ziet als volgt uit: klas 1 A mevr. Grooten; klas 1 B juffr. I. van Gemert; klas 2 A juffr. van Noorden; klas 2 B dhr. K. Duysens; klas 3 A dhr. J. Lemmens; klas 3 B/4B juffr. Weysters; klas 4 A dhr. van Berlo; klas 5 A dhr. H. Moonen; klas 5B/6B juffr. L. Lasoe; klas 6A dhr. H. Lemmens (hoofd).

Woensdag 18 augustus

beginnen na de vakantie weer de balletlessen in de gymzaal aan de Groenstraat. Om 6 uur begint groep 1 (de kleinsten), om 7 uur groep 2 en om 8 uur groep 3.

Vrijdag 20 augustus

wordt van 19.30 tot 22 uur voor de leden van de LVB de eerste les “koken en bakken met fantasie” gegeven. De les wordt gegeven bij mevr. Van Hoof, Rijksweg 29.

Zondag 22 augustus

zal de fanfare het afsluiten van het badseizoen in het Belgische Nieuwpoort Bad (bij Oostende) mee opluisteren. Er wordt om 8 uur vertrokken. Om half 3 wordt deelgenomen aan de optocht en van 5 tot 6 uur wordt een concert gegeven. Men verwacht om 12 uur weer terug te zijn.

En verder nog …………

-       i.v.m. met de vakantie van de kapelaan is er in de eerste week van augustus geen avondmis. Er is dus maar één mis en wel ’s morgens om half acht.

-       De collecte gehouden door de Eerwaarde zusters Bernadette en Margaretha voor de Missie in Gabon heeft fl. 1175 opgebracht.

-       Voor de leden van de L.V.B. wordt een cursus Engels gestart. Leden kunnen zich aanmelden bij mevr. Reijnders, Dorpsstraat 40 tel. 637.

-       De oude uniformen van de fanfare worden naar de Keerder missionaris Frans Spronck gestuurd. Hij kan deze uniformen heel goed gebruiken voor zijn fanfare in de Missie