Dialect

’t Limburgs volkslied

Waar in ’t bronsgroen eikenhout
door Jo Purnot

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat het lied ‘Waar in ’t bronsgroen eikenhoutvoor het eerst werd gezongen.De tekst is van de onderwijzer Gerard Krekelbergen de muziek van Hendrik Tijssen. Deze laatste was dirigent van het Roermonds Mannenkoor en hij had Krekelberg gevraagd om een tekst te schrijven op de door hem gecomponeerde melodie. Het lied heette oorspronkelijk ‘Limburg mijn vaderland’ maar toen het lied kort voor de Tweede Wereldoorlog officieel als volkslied van de beide Limburgen werd bestempeld veranderde de naam in ‘Waar in ’t bronsgroen eikenhout’.
Het lied dat oorspronkelijk uit drie coupletten bestond, werd in 1939 aangevuld met een vierde couplet, een verklaring van aanhankelijkheid aan het Oranje Huis, maar dit couplet wordt meestal achterwege gelaten. Zeker in Belgisch Limburg.

De laatste tijd vindt men steeds meer dat een Limburgs Volkslied ook in het Limburgs dialect gezongen moet worden. Maar hèt Limburgs dialect bestaat niet; elk dorp, elke stad heeft zijn eigen dialectvariant. Er doen dan ook verschillende versies van ‘Waar in ’t bronsgroen eikenhout’ de ronde.

Wij als Historische Kring hebben gekozen voor de versie van Jean Keulen uit Hulsberg. Zijn tekst hebben wij in het Keerder Dialect omgezet.

2009blz106

Oe in ’t bronsgreun eikehaot
D’r Nachtegaal nog zingkt
Uëver terf- en ierpelvêld