Koninklijke onderscheidingen

In de afgelopen twee jaar ontvingen voorzitter Harry Beckers van onze Kring en ons werkend lid Frans Mingels een koninklijke onderscheiding. Zij kregen deze onderscheiding mede voor hun grote inzet voor de Historische Kring.

Onze voorzitter Harry Beckers werd op 28 april 2006 benoemd als lid van Oranje Nassau. Harry is in de eerste plaats bekend als raadslid/ wethouder; een functie die hij gedurende twaalf jaar, van 1994 tot 2006, heeft vervuld. Vroeger zou hij alleen al daarvoor zijn onderscheiden. Maar sinds de invoering van het dualistische stelsel in de gemeentepolitiek in 2002, wordt ook een wethouder alleen koninklijk onderscheiden wanneer hij zich tevens op andere gebieden in de maatschappij bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt.

2007blz2

Wij prijzen ons als Historische Kring gelukkig dat een van de gebieden waarop Harry zich inzet, zijn activiteiten zijn voor de Historische Kring. Harry is sinds de oprichting in november 1995 voorzitter van onze Kring. Hij heeft deze bestuursfunctie bewust gekozen, vanuit zijn grote belangstelling voor de historie van ons dorp en vanuit zijn overtuiging dat het vastleggen (en dus behouden) van die historie van groot belang is voor ons nageslacht. Hij bewijst dit ook doordat hij niet alleen voorzitter is maar tevens lid van de redactie van de Keerder Kroniek. In die hoedanigheid levert hij een directe bijdrage aan het blootleggen van de geschiedenis van Cadier en Keer.
Ook voor onze parochie heeft Harry bijzondere verdiensten. Hij was van 1984 tot 2001 lid van het kerkbestuur, waarvan de laatste acht jaren vice-voorzitter. In die functie heeft hij zich sterk gemaakt voor de restauratie van de oude toren en de aanschaf van het nieuwe kerkorgel. Daarnaast is hij al meer dan vijftien jaar voorzitter van het processiecomité.

Frans Mingels (va Pierre) werd op 27 april 2007 benoemd als lid van Oranje Nassau. Frans heeft deze onderscheiding te danken aan zijn jarenlange inzet voor de Keerder gemeenschap. Hij is een van die mensen die met hart en nieren lid zijn van onze dorpgemeenschap en die daaraan inhoud geven door op tal van manieren deel te nemen aan die gemeenschap.
Voor onze Historische Kring, waarvan hij sinds de oprichting in 1995 lid is, heeft hij zich vooral verdienstelijk gemaakt als ‘trekker’ van de werkgroep dialect. Als zodanig heeft hij er in belangrijke mate toe bijgedragen dat het ‘echte’ Keerder dialect, misschien wel het belangrijkste monument dat onze voorouders ons hebben nagelaten, voor de toekomst bewaard is gebleven.

2007blz3

Maar Frans is op veel meer fronten actief. Zo is hij lid van verschillende werkgroepen van onze natuurvereniging VTN. Ook in dat verband werkt hij mee aan het behoud van een belangrijk stuk cultuur van ons dorp; onder meer, door het schilderen van wegkruisen en kapellen.
Voorts zet Frans zich in voor het kerkelijk leven. Zo is hij sinds 1961 lid van het kerkelijk zangkoor Jubilate Deo en sinds de oprichting lid van de Broederschap van Sint-Blasius. Ook werkt hij mee aan projecten als de bouw van de kerststal in de kerk.
Na vele jaren actief te zijn geweest als lid is hij nu erelid van de Carnavalsvereniging de Klenderaire.
Dat Frans een ‘gemeenschapsmens’ is, blijkt ook uit het feit dat hij altijd klaar staat om individuele medemensen belangeloos bij te staan en te helpen.

Wij zijn als Historische Kring trots dat wij mensen als Harry en Frans in ons midden hebben.