Afscheid van Charles Rouschop en Jo Scheerder

Het lidmaatschap van een bestuur is niet oneindig; eens komt het moment van afscheid nemen. Dat geldt ook voor onze Historische Kring.

Begin 2007 heeft Charles Rouschop, een van onze pioniers van het eerste uur, afscheid genomen als lid van het bestuur. Al vanaf de oprichting van onze Historische Kring in 1995 heeft Charles hiervan deel uitgemaakt. Hoewel hij geen geboren en getogen Keerdenaar was, maakte zijn grote maatschappelijke betrokkenheid hem al snel Keerdenaar onder de Keerdenaren. Doordat hij actief was op vele terreinen zowel binnen als buiten ons dorp, lag het voor de hand dat Charles mede vorm en inhoud zou geven aan onze Stichting.
Charles heeft dat op de van hem bekende, typisch eigen wijze gedaan; kort, krachtig en helder. Omdat hij van oorsprong neerlandicus was, lag het voor de hand dat hij toetrad tot de redactie van de Keerder Kroniek. Maar hij deed meer: hij was een van de eerste sponsoren van onze Kring en is dat tot op de dag van vandaag gebleven.

Maar ook de gevoelsmens Rouschop is voor onze Kring belangrijk geweest. Hij is degene die de menselijke kant centraal stelde: dat typeert hem ten voeten uit en maakt hem tot een maatschappelijk bewogen iemand die het vanzelfsprekend acht dat men zich inzet voor een gemeenschap, op welk terrein ook.

Voor zijn bestuurlijke, literaire en financiële bijdragen aan onze Kring zijn wij Charles bijzonder erkentelijk en wij danken hem daarvoor zeer. Wij vertrouwen er op dat zijn betrokkenheid met ons ook in de toekomst zal blijven bestaan.

2008blz2  2008blz3

De andere beëindiging van het bestuurslidmaatschap betrof Jo Scheerder, de geboren en getogen Maastrichtenaar die na zijn werkzame leven in het Brabantse min of meer per toeval terecht kwam in ons dorp. Hier heeft Jo zijn ziel en zaligheid - en dit jarenlang - in onze Historische Kring gelegd. In ons bestuur hebben wij hem leren kennen als een initiatief- en ideeënrijk, plichtsgetrouw en nauwgezet bestuurder.

Maar Jo was niet alleen bestuurder; Jo was ook een doener. Vele uren - het moeten er duizenden zijn geweest in de loop der jaren - heeft hij op zijn speciaal daarvoor ingerichte zolderkamer besteed aan onze stichting. Aan hem hebben wij ons perfect verzorgd en zeer uitgebreid fotoarchief te danken. Archiefstukken, veelal door hemzelf gefotografeerd, zijn via een uniek systeem terug te vinden. Afspraak was bij Jo afspraak; alles wat uit zijn vingers kwam was ‘af’. Zorgvuldigheid bij de gegevensverwerking was bij hem vanzelfsprekend. Zijn bijdrage aan onze jaarlijkse fototentoonstelling in ’t Keerhoes was onmisbaar. En zo was er nog veel meer!

Maar ook bij Jo begon het klimmen der jaren te tellen; het ging niet meer zoals hij - als perfectionist - wilde. Nu zijn opvolger Winand George klaar staat, is het een goed moment om afscheid te nemen. Jo’s interesse voor onze stichting eindigt daarmee niet; hij heeft aangegeven zich steeds betrokken te blijven voelen bij ons doen en laten. Wij waarderen dat zeer en danken hem oprecht hartelijk voor zijn bijzonder waardevolle en langjarige bijdrage aan onze stichting.

Charles en Jo, het moge jullie beiden, tezamen met jullie eega’s, nog lang goed gaan!

Namens de Historische Kring Cadier en Keer,
Drs. Harry H.M. Beckers, voorzitter