kleindsc07003

Het Heilig Hart beeld staat bij de kerk.

Het beeld, van cement, werd geleverd door Gerard Hack uit Maastricht en geplaatst door aannemer Van de Weijer. Of Hack het beeld ook zelf gemaakt heeft is onduidelijk. Wel weten we dat hij een zaak in devotionalia had te Maastricht. Voor het beeld werd een plaats op het kerkhof gekozen, tegenover de toren, maar boven de aanwezige grafkelder waarin de gebalsemde lichamen lagen van Baron Eugène de Chestret de Haneffe en zijn echtgenote baronesse Pauline Moffarts. Na opening van de grafkelder werden deze naar elders (België?) overgebracht. De kosten voor het beeld en de plaatsing werden gedekt uit een donatie van 500 gulden van de weduwe Nelissen - Koolen en uit een gehouden collecte.

De intronisatie van het beeld vond plaats op zondag 28 oktober 1928. Voor die dag werd gekozen omdat Paus Leo XI een paar jaar eerder de laatste zondag van oktober had aangewezen als de feestdag van Christus Koning. Op het beeld staat daarom ook "Christus Koning"  vermeld. Door de slechte weersomstandigheden viel de plechtigheid letterlijk in het water en kon de inwijding niet buiten plaatsvinden, maar in de kerk. Waarschijnlijk zijn er daarom geen foto's gevonden van deze gebeurtenis. Wel staat in de annalen van handboogschutterij Amicitia vermeld dat zij tien gulden hadden uitgetrokken om bloemen te kopen voor de inwijding van het H.Hartbeeld. Tevens was het op 28 oktober, als vierde zondag in oktober, kermis in Keer. Tot ver na de Tweede Wereldoorlog werd in onze parochie op de laatste zondag van oktober, 's middags tijdens het Lof, bij het beeld een ode gebracht aan Christus Koning. De kinderen hadden hiervoor een speciaal liedje ingestudeerd (voor de tekst zie Keerder Kroniek jaargang 6 nummer 4 blz. 153). Bij de intronisatie werd door een pater Fransciscaan de gebruikelijke predikatie verzorgd en de pastoor onder wiens verantwoordelijkheid alles gebeurde was Hubert Willem Bosch. Hij was van 1920 t/m 1942 pastoor in ons dorp. Eind jaren zeventig (vorige eeuw) bleek dat het H.Hart beeld in verval was geraakt. Op initiatief van de Vereniging tot Natuurbehoud (VTN) was een aantal vrijwilligers bereid dat karwei op zich te nemen. Op vrijdag 20 juni 1979 om 20.00 uur vond de nieuwe intronisatie plaats door pastoor Bogman en dit in aanwezigheid van fanfare Sint Blasius, het dameskoor en vele parochianen.