kleindsc06992Dit gietijzeren grafkruis staat op de kruising van de Eckelraderweg met de onverharde Dorreweg.

De tekst luidt: "Dè Uch leef hèt mie es iech, haw dè gerös mie leef es miech "

Op zondagmorgen 7 mei 2006 werd, ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van deVereniging tot Natuurbehoud (VTN) door pastoor Jacques Smeele het wegkruis ingezegend. Het was zijn eerste publieke optreden in zijn nieuwe parochie. Al vele jaren hing op de plek, onder Orenberg, een houten kruis tegen een canadas. Toen de boom door de gemeente geveld werd, is besloten een nieuw wegkruis te plaatsen. Volgens Caumartin, een landschapsbeschrijver uit de 19e eeuw, werd bij het uitgraven van fundamenten van een oude schuur, op de plek waar nu het wegkruis geplaatst is, een urn gevonden. Deze was gevuld met as en verbrande beenderen. Hebben wij hier te maken met een oud gebruik van onze voorouders om net als de Romeinen, hun doden langs wegen en vooral op kruispunten te begraven?

In ieder geval werd hier zo'n veertig jaar geleden een houten boomkruis gehangen door de Gronsveldenaar Charles Jaspars. Het kruis voerde de spreuk: "Dae uuch leef haet mie es iech, hauw dae gerös mie leef es miech". Het kruis werd een jaar of twintig geleden van de boom getrokken en vernield door iemand uit een naburig dorp die psychische problemen had. Mathieu Spronck (va Sjiel) zorgde ervoor dat er een nieuw boomkruis kwam. Het nieuw geplaatste gietijzeren kruis is eigenlijk een oud kruis dat gerestaureerd is. Onder in de schacht is in een nis een Mariafiguur, staande op wolken, gegoten. In het centrum van het kruis is in een stralenbundel de figuur van God de Vader verwerkt en in de zij- en bovenbalken engelenkopjes. Het bijzondere is dat zich aan de achterzijde een driehoek bevindt met het Oog Gods, omgeven door een ring van wolken. Het kruis is afkomstig uit de kloostertuin van de zusters in de Keerderberg, waar het enkele tientallen jaren een plek heeft gehad. Daarvoor heeft het in de buurt van Eijsden gestaan, nadat het waarschijnlijk eerder als grafkruis dienst gedaan had.