Wat gebeurde er in november 1964

Bron: Oonder Os

Zondag 1 november

De Toties-Quoties-aflaat kan men verdienen voor de Zielen in het Vagevuur vanaf 12 uur Allerheiligen tot de avond van Allerzielen. Daartoe is nodig dat men gebiecht en gecommuniceerd heeft, de kerk bezoekt en daar 6 x Onze Vader, Weesgegroet en Eer aan de Vader bidt. Tijdens de H.Missen wordt een collecte gehouden voor de Anti-Honger-Actie.

Maandag 2 november

Pastoor Berkers doet een oproep aan alle mannen tussen de 20 en 60 jaar om naar de Pastorie te komen om onder het genot van een glas bier te praten over de oprichting van een jeugdclub. Naar deze avond kwamen uiteindelijk een twintigtal personen.

Vrijdag 6 november

In de raadsvergadering besloot de raad inzake nieuwe straatnaamgeving het volgende:

1. De Dorpsstraat (noordelijk van de Rijksweg) heet thans Kerkstraat.
  2. De Dorpsstraat (zuidelijk van de Rijksweg en in de volksmond Onderstraat ) wordt Dorpsstraat.
  3. De Kapelweg loopt tot aan het voetbalterrein.
  4. De Gilissenstraat (zijstraat Limburgerstraat nabij woning B. Bos) tot aan de Kapelweg heet voortaan Beatrixstraat.
  5. De straat waaraan de gemeentewoningen in aanbouw zijn tot aan de Burg. Huybenstraat is genoemd Julianastraat.
  6. Het verlengde van de Julianastraat vanaf Burg. Huybenstraat tot aan de Keunestraat is genoemd Prins Bernhardstraat.

Verder wordt tijdens deze raadsvergadering medegedeeld dat de gemeente dit jaar wederom, doch uitsluitend aan de inwoners, kerstdennen verkoopt.

Zondag 8 november

De bejaardenvereniging houdt een kienavond. De kienavond wordt gehouden in café Heusschen, Dorpsstraat 146. Aanvang 6 uur namiddag.

Zondag 8 november

Het derde elftal van R.K.V.V. Keer speelt tegen Geertruidse Boys 2. Let op: de wedstrijd wordt niet gespeeld op het terrein van Geertruidse Boys maar op het  terrein van R.K.V.E in Eckelrade. Het elftal bestaat uit de spelers: J. Ackermans, M. Heusschen, P. Bessems, G. Vaessen, E. van Proemeren, J. Beijers, G. Dupuits, Jean Mingels, J. Pirnay, Jo Mingels, T. Gilissen. R. Vliegen en F. Starmans. Leider is Lei Bröcheler.

Zaterdag 14 november

In de meisjesschool wordt de jaarlijkse feestavond voor de bejaarden georganiseerd. De avond begint om 6 uur namiddag. Hierna wordt een koffietafel aangeboden. Na de koffietafel zal de avond verder gezellig doorgebracht worden onder het gebruik van een rokertje en een lekker glaasje. Gedurende dit gezellig samenzijn zullen de bekende “buutnereedners” Habets en Quaaden uit Heer optreden.

Zondag 15 november

Aan de kerkdeur wordt een collecte gehouden ten bate van het Nederlands Oorlogsgraven Comité te Amsterdam. De opbrengst bedroeg f 82,80

Zaterdag 21 november

In zaal P. Gilissen wordt te half acht een gezellige avond georganiseerd voor de leden en hun dames der fanfare Sint Blasius. Deze avond is derhalve alleen toegankelijk voor genodigden.

Zondag 22 november

De Boerinnenbond houdt een grote kienavond in café Bessems. Aanvang 6 uur namiddag. Er zijn prachtige prijzen te winnen o.a huishoudelijke artikelen en textielgoederen, speelgoed voor St. Nicolaas. Het speelgoed wordt het eerst verkiend voor de kinderen.

Zondag 22 november

Door de tafeltennisvereniging Margraten worden in de zaal van de heer Gilissen zeer interessante wedstrijden georganiseerd. Daar in het verleden ook in Cadier en Keer deze sport actief beoefend werd, worden er veel  belangstellenden verwacht. Aan deze wedstrijden welke gehouden worden onder auspiciën van de afdeling Limburg van de Nederlandse Tafeltennis Bond nemen de tien sterkste spelers van Limburg deel. De wedstrijden beginnen om 12.30 en worden op twee tafels gespeeld.

Donderdag 26 november

De R.K.L.B.B. van de Kring Maastricht houdt de jaarlijkse studiemiddag. Deze vindt dit jaar plaats in zaal Gilissen, alhier.  Aanvang 2.00 uur namiddag. Na het welkomstwoord van de voorzitster mevrouw N. Mares–van de Berg houdt de afdeling Cadier en Keer een declamatie en voordrachten.

En verder nog ….

De rondgang van fanfare Sint Blasius door Cadier en Keer, Honthem en ’t Rooth heeft maar liefst 1200 gulden opgebracht. De fanfare is weer een bloeiende vereniging en de heer Wim Aarts heeft de dirigeerstok weer opgenomen.

De gezusters Heijnen in de Dorpsstraat houden hun jaarlijkse St. Nicolaasactie. Men krijgt bij iedere aankoop een bon waarvan men met St. Nicolaas 10% van het gekochte bedrag kan besteden voor cadeaux. De gezusters hebben aan artikelen ‘voor elk wat wils’.