Wat gebeurde er in mei 1965?

(bron Oonder Os)

Vrijdag 1 mei
Vanaf 1 mei is de bibliotheek in ons dorp gesloten. Zondag 25 april is de laatste gelegenheid om de boeken van onze parochiebibliotheek in te leveren.

Zondag 2 mei
wordt als opening van de Meimaand om half drie vanaf de kerk een processie gehouden naar de Fatima kapel. Hier zal het Lof worden gehouden.

Woensdag 5 mei
wordt de historische datum herdacht waarop Nederland 20 jaren geleden bevrijd werd. Het programma ziet er deze dag als volgt uit: Om 08.00 uur zullen de kerkklokken geluid worden. Om 9.00 uur is er een Hoogmis tot dankzegging. Daarna gaan de kinderen in schoolverband naar de meisjesschool in de Groenstraat waar de burgemeester hen zal toespreken. Hierna worden de kinderen getrakteerd. Om 18.00 uur zal fanfare Sint Blasius en het zangkoor Jubilate Deo een concert geven op het Raadhuisplein. Om 20.00 uur zal voor de schoolkinderen een filmvoorstelling gegeven worden in zaal Gilissen. In zaal Heusschen is een dansavond met het orkest Blue Combo.

Vrijdag 7 mei
wordt de eerste raadsvergadering gehouden in het nieuwe gemeentehuis.

Zondag 9 mei
neemt het tamboerkorps van de fanfare Sint Blasius voor de eerste keer in hun bestaan deel aan een drumbandconcours. De drumband komt uit in de hoogste afdeling, zowel voor concert- als marswedstrijden. Het concours wordt gehouden in Banholt. De drumband behaalde twee eerste prijzen. Maandagavond werden de leden en hun instructeur afgehaald door de fanfares en drumbands van Bemelen, Eckelrade en Witte Vrouwenveld. Vervolgens trok men door het dorp om zodoende de felicitaties in hun verenigingslokaal Gilissen in ontvangst te nemen.

Vrijdag 14 mei
wordt in het kader van het toekomstig jeugdwerk om 7 uur in de meisjesschool een jeugdcontactavond gehouden voor jongens en meisjes van 13 t/m 15 jaar. De avond wordt bezocht door maar liefst 24 meisjes en 19 jongens. Initiatiefnemer van het jeugdwerk in ons dorp  is kapelaan van Oers.

Zondag 16 mei
houdt de Jonkheid van Honthem een rondgang door Honthem. Dit om geld in te zamelen voor reparatiewerken aan de kapel m.n. het dak en plafond.  De reparatiekosten worden geschat op 200 gulden.

Maandag 24 mei
houden leden van de nieuw opgerichte junioren voetbalclub huis-aan-huis een geldinzameling. Dit om de benodigde voetbalspullen te kunnen aanschaffen. Het eerste bestuur van de junioren voetbalclub bestaat uit kapelaan C. van Oers, Dirk Kuiper, Jo Nelissen en Luciën Vaessens. De rondgang bracht 279 gulden op. Nieuwe leden kunnen zich nog aanmelden. De contributie bedraagt een gulden per maand.

Zaterdag 29 mei
vindt er om 4 uur nm. op het voetbalterrein in ons dorp een internationaal voetbaltreffen plaats. Alsdan zullen twee elftallen gevormd door Joegoslavische gastarbeiders uit het gezellenhuis Rooding te St. Antoniusbank en het gezamenlijke gemeentepersoneel van Cadier en Keer en Margraten elkaars krachten meten.

Zondag 30 mei
houden de Zusters van Barmhartigheid, onder aan de Keerderberg, weer de jaarlijkse fancy-fair ten bate van hun zeer arme missie in Okondja, equatoriaal Afrika.

En verder nog….

In de Kerkstraat 46 wordt een motor te koop aangeboden. Merk Jarva, inhoud 175 m³. Z.g.a.n.

De uitslag van de onderlinge competitie van de biljartclub “De Oude Toren“ ziet als volgt uit: 1. P. Hornesch 2. N. Pirnay. 3. L. Heusschen 4. H. Roijen 5 J. Fraats.

De woning aan de Limburgerstraat 82 (locatie huidig pand Raadhuisplein 2) wordt gesloopt. Dit i.v.m. met de realisatie van het nieuw winkelcentrum. Degenen, die het pand willen slopen, kunnen contact opnemen met wethouder Ackermans.

Liefst zes meisjes van de lagere school slaagden met lof van het verkeersexamen t.w. Marij Leesens, Riny Roijen, Marijke Simonis, Corrie Soeterbroek, Beppie Spronck en Mariëtte Verhoeve. Bij de jongens waren dit Nico Beckers, Johnny Huntjens en Sjef Mingels.

In mei 1965 was de oudste inwoonster van ons dorp Maria Helena Tillie, wonende aan de Kerkstraat 123. Zij was 93 jaar oud. De oudste inwoner was in mei Pieter Hubertus Brouwers wonende aan de Rijksweg 20. Hij was 89 jaar oud. Ons dorp had in mei 1965 liefst 16 inwoners, die ouder waren dan 80 jaar.