Wat gebeurde er zoal in ons dorp in juli 1965

Bron Oonder Os

Zondag 4 juli
zal tijdens de H. Mis van 8.30 uur aan de Eerwaarde Zuster Bernadette en een medezuster het Missiekruis worden uitgereikt.

Maandag 5 juli
zal huis- aan huis een geldinzameling worden gehouden voor de aanschaf van een geschenk der bevolking. Dit geschenk (een kunstwerk) zal aangeboden worden tijdens de opening van het nieuwe gemeentehuis. Het is de bedoeling dat dit geschenk een ereplaats zal krijgen in het nieuwe gemeentehuis. De geldinzameling bracht 425 gulden op.

Zaterdag 10 juli
wordt het nieuwe gemeentehuis officieel geopend door de Commissaris der Koningin in de provincie Limburg. Deze dag zal voor de gehele gemeente een feestdag zijn en daarom wordt de bevolking vriendelijk verzocht te willen vlaggen. Het programma ziet er deze dag als volgt uit:
9.30 uur: Plechtige Hoogmis;
10.15 uur Inzegening van het nieuwe gebouw en zegening van de kruisbeelden door de Zeereerwaarde Heer Pastoor.
11.00 uur: Plechtige raadszitting waarna officiële opening door de Commissaris der Koningin. De elfjarige Miets Vliegen biedt in versvorm de Gouverneur een kistje kersen aan, waarin zij wordt bijgestaan door haar zusje
11.45 uur: Defilé vóór het gemeentehuis van alle plaatselijke verenigingen waarna aanbieding van het geschenk van de bevolking.
12.15 uur: Optreden van het zangkoor Jubilate Deo in de hal van het gemeentehuis waarna de fanfare op het Raadhuisplein het Nederlands Volkslied zal spelen.
Van 15.00 tot 16.30 uur zal in het gemeentehuis een algemene receptie worden gehouden. Alles is buiten op het plein te volgen via een geluidsinstallatie. Aan de caféhouders wordt deze dag gelegenheid gegeven vrij  dansen te houden en de sluitingstijd is deze dag bepaald op 1 uur.

Zondag 11 juli
zal de nieuw opgerichte jeugdvoetbalclub haar eerste wedstrijden spelen. De jeugdvoetbalclub neemt het eerste seizoen met twee elftallen deel aan de nieuwe competitie, een A en een B elftal, Een aspirant elftal speelt het nieuwe seizoen ook, maar neemt nog niet deel aan de competitie. De eerste vriendschappelijke thuiswedstrijden worden gespeeld tegen Heer. De wedstrijd van het B-elftal begint zondag om half twee en het A-elftal speelt om kwart voor drie. De selectie van het eerste B-elftal bestond uit: P. Thomassen (keeper), P. Bisscheroux, E. Spronck, J. Pirnay, R. Spronck, H. Spronck, J. Weerts, H. Essers, R. Haessen, E. Huntjens, A. Janssen, L. Lemlijn en N. Essers. Trainer en leider was Luciën Vaessen.
De selectie van het eerste A-elftal bestond uit; J. Beckers (keeper), J. Heijnens, R. Vliegen, J. Ubaghs, J. Schulteis, H. Gilissen, P. Beckers, H. Vaessens, Fr. Kuipers, P. Oberjé, J. Spronck, J. Janssen en P. Deckers. Trainer was Wiel Heusschen en leider was Jo Nelissen.
De aftrap van beide wedstrijden werd gegeven door kapelaan C. van Oers.
 Zondag 25 juli
maakt spaarclub Leli een uitstapje naar Duitsland. Vertrek om 8.30 uur vanaf café Besssems, Rijksweg 25.

Woensdag 28 juli
werden door burgemeester van Laar en wethouder Ackermans in de nieuwe raadszaal de prijzen uitgereikt van de tekenwedstrijd. De tekenwedstrijd werd ter gelegenheid van de opening van het nieuwe gemeentehuis onder de schooljeugd gehouden. De uitslag was als volgt: eerste prijs Johnny Vandenboorn, de tweede prijs was voor Tommy Stassen en de derde prijs ging naar Sandra Schoenmakers (’t Rooth).

En verder nog….

Na 19 jaar actief te zijn geweest in ons dorp gaat Zuster Bernadette (bekend van de bewaarschool) ons dorp verlaten. Zij gaat haar werk voortzetten in Okkondja in Gabon. Op 18 augustus zal ze vertrekken naar de hoofdcongregatie in Frankrijk en 23 september vertrekt ze naar Afrika. Voordat ze vertrekt wordt alvast een collecte gehouden om haar werk in Okkondja te kunnen beginnen. De collecte bracht  maar liefst 1256,01 gulden op, het hoogste bedrag dat een collecte tot dan ooit in onze kerk heeft opgebracht.