Wat gebeurde er in augustus 1966

Bron Oonder Os

De maand augustus stond in het teken van het 700-jarig bestaan van de parochie. Het feest werd gehouden op het Raadhuisplein. Op het Raadhuisplein stond in 1966 alleen maar het nieuwe gemeentehuis. De huidige winkels waren toen nog niet gebouwd. Waar de huidige jeu de boules banen zijn, was een weiland. Rechts naast het weiland stond de woning van Victor Janssen. Met de rug naar de ingang van  het gemeentehuis stond links de grote feesttent (locatie van de afgebroken boerderij Weerts). Tevens was er nog een eettent. Het historisch spel “Zwart begint” werd opgevoerd op de binnenplaats van de boerderij de Meusenhof aan de Kerkstraat. Het was het grootste feest dat ooit in ons dorp is gehouden. Het programma zag er als volgt uit:

Zondag 7 augustus vond de generale repetitie van het historisch spel “Zwart begint`. De kinderen mochten hierbij aanwezig zijn.

Woensdag 10 augustus was er in het gemeentehuis de opening van de tentoonstelling van schilderijen, foto’s, dia’s, tekeningen, oudheidkundige vondsten e.d.. Daarna werden in de feesttent de winnaars bekendgemaakt van de foto- en tekenwedstrijd. Tevens werden er lichtbeelden over “oud-Keer” vertoond door Alouis Lemmerling. Het geheel werd muzikaal opgeluisterd door het plaatselijke orkest “Blue Combo”. In zaal L. Heusschen tegenover de kerk vond de opening plaats van een grote Antiektentoonstelling. Om 20.30 uur werd Avant - première gehouden van het historisch spel voor familieleden van de spelers en eventueel bejaarden

Vrijdag 12 augustus werd een concert door de Koninklijke Harmonie St. Cécile uit Eijsden gegeven.

Zaterdag 13 augustus begonnen ‘s morgens jeugdspelen op het voetbalterrein. ‘s Middags kondigden herauten te paard plechtig het feest aan in ’t Rooth, Honthem en Sint Antoniusbank. Om 18.00 uur werd de Duitse “Hansa” Volksmusikverein uit Gieβen aan de Lahn ontvangen. Om 19.30 begon een beat avond voor de teenagers. Optrad de landelijk bekende beatgroep Don Mercedes And His Band.

Zondag 14 augustus vonden er verschillende activiteiten plaats o.a. een optreden van Hansa Volksmusikverein, een Pontificale Hoogmis met Mgr. P. Moors, bisschop van Roermond, verkoop door marskramers en verkoop bij opbod van verzamelde oude spullen. Om 20.30 uur begon op de binnenplaats van de Meusenhof de première van het historisch spel “Zwart begint”.

Maandag 15 augustus was er ’s middags een ballonwedstrijd en werden postduiven gelost. Tevens was in de middag een optreden van de drumband en schutterij St. Sebastianus uit Margraten en gaf harmonie Concordia uit Berg en Terblijt een concert. Om 20.00 uur begon een Tiroleravond in de feesttent. De avond werd muzikaal opgeluisterd door de 13 personen tellende Muziekkapel Margraten.

Woensdag 17 augustus was er om 15.00 uur een filmvoorstelling voor de kinderen. Vertoond werd de film "Vier rakkers en een oude Jeep". Om 20.30 uur begon de tweede uitvoering van het historisch spel.

Zaterdag 20 augustus werd om 11.00 uur begonnen met het braden van (grote) os aan het spit. Om 17.00 uur presenteerden zich bij de oude kerktoren de historische figuren uit Stevensweert en Cadier en Keer en de Nachtwachtgilde uit Berg en Terblijt. Daarna gaven fanfare St. Blasius, de Koninklijke harmonie Gronsveld en de harmonie Concordia uit Margraten een concert op het Raadhuisplein. Om 20.00 uur startte het Breugheliaansfeest op het Raadhuisplein. Men kon deze avond o.a. proeven van de aan het spit gebraden os en bier drinken uit stenen bierpullen.  Deze avond werd muzikaal opgeluisterd door het 16 personen tellend Beiers Orkest uit Berg en Terblijt.

Zondag 21 augustus werd er om 16.00 uur een slotconcert gegeven door fanfare St. Blasius en drumband. Om 20.00 uur begon een gezellige dansavond met het orkest Blue Combo. Tevens begon om 20.00 uur de derde uitvoering van het historisch spel. Als besluit werden op een brandstapel de attributen van de oude bijgeloven verbrand.

Ter herinnering aan het parochiefeest werden 500 stenen bierpullen vervaardigd met een inhoud van een halve liter. Op de bierpul stond een gekleurde afbeelding van de oude kerktoren en een ridder te paard.