Wat gebeurde er in Keer in juli 1964?

(bron: Oonder Os)

Het Kerkbestuur verzoekt de mensen die een gepachte plaats in de kerk hebben op tijd in de kerk aanwezig te zijn. Dit naar aanleiding van het feit dat het soms erg druk is in de H.Mis van 9 uur. Als de bel geslagen heeft als teken dat de H. Mis begint, verliest de pachter het recht op zijn plaats. De plaatsen, die dan nog vrij zijn bij het teken van de bel, kunnen dan door de Suisse aan iedereen worden toegewezen en de pachter heeft geen recht meer op zijn plaats.

Maandag 6 juli

Bij Koninklijk Besluit van 6 juli 1964 no. 11 is benoemd tot Burgemeester van de gemeente Cadier en Keer de heer H.J.R. van Laar, thans secretaris der gemeente Eijsden en wonende aldaar. De benoemde is 43 jaar oud, gehuwd en heeft acht kinderen. Zowel het ouderlijk huis van hem als van zijn echtgenote staat in Margraten. De heer van Laar was ter gemeentesecretarie van Margraten werkzaam van 1939 tot 1945, terwijl hij in dat laatste jaar nog enkele maanden in de gemeente Meerssen werkzaam was. Van 1945 tot 1947 was hij ambtenaar ter secretarie van de gemeente Horst. Hij was eerste ambtenaar van Eijsden in de jaren 1947 tot 1950, waarna zijn benoeming volgde tot gemeentesecretaris aldaar. De Burgemeester is in het bezit van de diploma’s gemeente administratie en M.O. staatsinrichting.

Maandag 6 juli

Onder leiding van loco-burgemeester J.H. Ackermans wordt een openbare raadsvergadering gehouden. In de rondvraag wordt door enkele raadsleden vragen gesteld over de situering van het nieuwe sportterrein op een centraal gelegen punt in  de gemeente. Het gerucht gaat namelijk dat de nieuwe locatie ergens in de buurt van de Bemelerweg komt te liggen. In Oonder Os  wordt een bericht geplaatst waarin men zich ongerust maakt over de mogelijke nieuwe plek van het voetbalveld.  Het kan toch niet zijn dat het nieuwe speelveld in een of andere uithoek van de gemeente komt. De V.V. Keer sluit zich hierbij aan en schrijft dat zij ook vinden dat de een sportterrein in het dorp en niet daarbuiten thuishoort.

Zaterdag 18 juli

De leden van de fanfare verzamelen zich om 16:30 uur bij het clublokaal Pie Gilissen voor een muzikale wandeling naar de Eckelraderweg, Einderweg, Blankenberg, Sangerij en Honthem.

Maandag 20 juli

Kort na de opening van het nieuwe bankkantoor heeft de plaatselijke Boerenleenbank thans een nieuwe mijlpaal bereikt in de vorm van een totaal ingelegd spaarbedrag van drie miljoen gulden. Dit resultaat is bereikt op maandag 20 juli voormiddag bij een inleg door mevrouw Roijen – Claessens, Dorpstraat 111, alhier. Directeur M. Kessels stelde mevrouw Roijen als premie een bedrag van fl 50,- ter hand in aanwezigheid van het voltallig bestuur. Dit geschiedde woensdagavond 23 juli omstreeks 7 uur, nadat door de afgevaardigde van de Centrale Boerenleenbank Eindhoven, de heer Eijdems, een kort verslag van de bank werd gegeven. Als voorlaatste inlegger van spaargeld noteerde kassier Spronck, Jean Goessens en echtgenote, Rijksweg 10, terwijl de eerstkomende inlegger was: Pierre Janssen junior, Rijksweg 36. Aan beide laatste spaarders werden premies van fl. 25,- uitgereikt, terwijl de dames verrast werden met een doos bonbons.

Zaterdag 25 juli

Vandaag begint de voetbalclub weer met de training van de jeugdspelers. Aanvang 2 uur n.m op het terrein. Verwacht worden allen die het vorige seizoen reeds aan de training deelnamen; verder jongens van 12 tot 17 jaar, die ook lid van de jeugdafdeling willen worden.

Dinsdag 28 juli

In verband met de installatie van de nieuwe burgemeester doet de gemeente een beroep aan alle meisjes  van het dorp om papieren rozen te maken. Dit gaat gebeuren op dinsdag 28 en woensdag 29 juli onder leiding van enkele dames van de Boerinnenbond. Men wordt verwacht in het oude schoollokaal nabij het gemeenthuis. Aanvang 7 uur 's avonds.  Ook de scholieren van de 5e en 6e klas van de meisjesschool worden die twee dagen verwacht om 6 uur n.m. in de oude school nabij het gemeentehuis. De leden van de Jonge Boeren hebben zich spontaan bereid verklaard zorg te dragen voor de versieringen welke worden aangebracht langs de Dorpstraat.

Vrijdag 31 juli
In verband met de feestelijke installatie van de nieuwe burgemeester zal de Biechtgelegenheid voor de eerste zondag van de maand zijn op vrijdagavond van 7 tot 8 uur.