Wat gebeurde er zoal in ons dorp in juni 1965

Bron Oonder Os

Woensdag 2 juni

zal voor het eerst in ons dorp oud papier worden opgehaald. Het papier wordt  woensdag ’s namiddags opgehaald door de jeugdvoetballers van de onlangs opgerichte jeugdvoetbalclub. Het is de bedoeling dat elke twee maanden het oud papier opgehaald wordt. De eerste keer werd 3300 kg opgehaald en de opbrengst was 179,10 gulden.

Maandag 7 juni (Pinksteren)
zal de Harmonie van Horst om drie uur in zaal Gilissen een generale repetitie geven. Deze harmonie zal in Gulpen op concours gaan in de Superieure Afdeling. Kinderen beneden 16 jaar hebben geen toegang.

Zaterdag 12 juni
maakt de bejaardenvereniging een uitstapje naar Nijmegen. Op de heenweg zal Overloon aangedaan worden, waar het oorlogsmuseum bezocht zal worden. Vertrek om negen uur vanaf de kerk.

Zondag 13 juni
Per 1 juli dit jaar zal gestart worden  met de invoering van de Kerkbijdrage. Onlangs heeft ieder gezin in ons dorp een grote enveloppe ontvangen waarin drie brieven zaten. Een brief van de Bisschop, een brief van het Kerkbestuur en een invulbiljet waarop men invult wat U met Uw gezin wilt bijdragen aan de noodzakelijke kosten van de parochie, bisdom en wereldkerk. Verzocht wordt dit invulbiljet zondag 13 juni in de grote bus achter in de kerk te deponeren.

Zondag 20 juni
vertrekt na de H. Mis van 8.30 uur de processie naar Honthem. De jonkheid van Honthem heeft onlangs de kapel ter gelegenheid van de komst van de processie een flinke opknapbeurt gegeven.

Dinsdag 22 juni,
kermisdinsdag, wordt op het sportveld een trekkerbehendigheidswedstrijd gehouden.  De wedstrijd wordt georganiseerd door de J.B.T.B. en begint om half twee. De einduitslag was als volgt: 1. Ad Boumans 2. Michel Narings 3. Willie Conings.

En verder nog….

J. van Geleen-Vliegen bedankt iedereen voor de vele blijken van belangstelling bij de heropening van hun zelfbedieningswinkel, die gelegen is aan de Kerkstraat no. 4.

De trekkingslijsten van het Katholiek Thuisfront liggen ter inzage bij de winkeliers dhr. Beijers (de Spar) en bij dhr. J. van Geleen (zelfbedieningswinkel)

Een kerkganger doet in het parochieblad zijn beklag over het feit dat de jongelui, die in de achterste banken in de kerk zitten, tijdens de H. Mis hun mond niet dicht houden. Hij verzoekt de suisse hier eens tegen op te treden.

Eigenaar dhr. F.J.P. Simonis van het Indisch restaurant Kebon Bali / Hotel de Wolfskop, gelegen aan de Rijksweg 15 (momenteel Rijksweg 97) vraagt voor drie morgens per week een meisje of werkvrouw. Tel. 218.

Treurnis bij de voetbalclub. Ondanks een overwinning in de laatste wedstrijd tegen R.H.C. degradeert de voetbalclub. Na dertien jaren in de eerste klasse van de K.N.V.B. afdeling Limburg te hebben gespeeld, is het eerste elftal van de R.K.V.V. Keer gedegradeerd naar de tweede klasse.

Sjang Heuts van ’t Rooth heeft in juni voor de vijftigste keer het Sacramentsoctaaf in Meerssen te voet bezocht. Naar aanleiding hiervan is hij door de deken van Meerssen, W. Horsmans, na de H. Mis in de pastorie ontvangen. In het jaar 1915, op achtjarige leeftijd en in korte broek, nam hij met zijn moeder voor de eerste maal deel aan de bedevaart. Men vertrok dan om 5 uur ’s morgens vanaf ’t Rooth via Berg naar de Basiliek in Meerssen.

In de week van 21 -27 juni zal de dienst op het postkantoor aan de Rijksweg worden waargenomen door een plaatsvervangend ambtenaar der P.T.T.  De kantoorhoudster van het postkantoor, mevr. A. Kerckhoffs – Jacobs,  verzoekt in deze week A.O.W. ers en andere geldtrekkenden dan ook hun legitimatiebewijs mee te nemen.

Door het houden van allerlei acties heeft de fanfare een nieuw instrument kunnen aanschaffen. Het nieuwe instrument, een zogenaamde “keizerbas”, is te bewonderen in de processie naar Honthem.