Parochieboek 14 Het kerkhof deel 1

blz208

Marijke van de Berg bij het graf van haar oudoom en oudtante Toussaint Gilissen († 1945) en zijn tweede echtgenote Elisabeth Simons († 1958).
Marijke is in 1961 met haar ouders naar Australië verhuisd en komt regelmatig naar Nederland om haar familie te bezoeken.

Foto 1969

blz209

blz209x

De vrijwilligers die ons kerkhof onderhouden.
Vanaf links: Huub Souren, Jo Heusschen, Jean Goessens, Lerau Nederlands, Bèr Tillie, Tom Kessels en Andre Meijs.
Niet op de foto de vrijwilligers: Eddy George, Chrit Nicolaes en Juul Spronck.

blz210a blz211a

Tegenwoordig worden achterin de kerk kruisjes opgehangen van degenen die vanuit de kerk begraven of gecremeerd zijn.
De houten kruisjes worden een jaar lang bewaard, daarna gaan ze naar de nabestaanden.

Midden jaren twintig. Het kerkhof is ommuurd met een toegangshek tussen pilasters.
Op het kerkhof staan hoge zwartgeverfde kruisen, langs het kerkpad en tegenover de ingang van de kerk(toren) hardstenen grafkruisen.
Ook is er een stenen grafzerk te zien.
Personen op de foto vanaf links: August van de Ven, Hubertus Vliegen, Mathieu Spronck (jongetje), veldwachter Otten met zijn hond en de meisjes Lanckohr, Lemmerling en Heijnen.

blz210

blz212a blz213a

De zwartgeverfde kruisen zijn vervangen door witte kruisen.
Verder is een ‘verdwaald’ gietijzeren grafkruis te zien en links vooraan een hardstenen grafkruis.

Op 24 december 1894, de dag voor Kerstmis, om drie uur ’s middags, overleed op een bankje naast de pastorie een bedelares.
Ze was vergezeld van haar zoontje, ongeveer vier jaar oud, die voor de bank zat te spelen.
Tekening: Jean Keulen

blz211