Hotsboom (in dialect: Hotsboȗm)

In een van de artikelen wordt de Hotsboom genoemd. Waar staat de Hotsboom? Wanneer u in de Dorpstraat bij restaurant "De Pastorij" het veld inloopt, komt u na een paar honderd meter bij een viersprong. U loopt rechtdoor en volgt de brede veldweg die u over ‘t Gruȗsselt naar het bos leidt. Bij het begin van het bos staat aan de rechterkant een hoge lindeboom (voor de kenners: Tilda Platyphyllos). De boom heeft precies boven de grond een breedte van ruim vier meter en is ongeveer veertig meter hoog. Hij heeft vroeger als grensboom gediend, hij stond op de grens tussen de Heerlijkheid Cadier en het Graafschap Gronsveld. Hoe oud deze boom is, weten we niet precies. Sommigen schatten hem op drie à vier honderd jaar. Uit oude archiefstukken (1444) weten we dat op deze plek ook al een boom stond, die Hotsboom genoemd werd. Hebben we het dan over de huidige boom of over een voorganger? Leden van de Vereniging tot Natuurbehoud hebben de boom ruim tien jaar geleden een flinke opknapbeurt gegeven; daar is hij nu weer aan toe.

hotsboom

Gaat u bij de boom rechtsaf, dan loopt u via Kleinberg terug naar Keer. Loopt u echter rechtdoor dan komt u via de Helweg, zoals deze weg genoemd wordt, in Gronsveld uit.