Het voormalige schakelhuisje uit 1934 van de PLEM (momenteel Essent) aan de Rijksweg, ter hoogte van Blankenberg is in 1992 overgedragen aan de Stichting Kruisen en Kapellen Margraten. Leden van de werkgroep Kruisen en Kapellen van de Vereniging tot Natuurbehoud uit Cadier en Keer (VTN) hebben het in 1992 verbouwd tot de huidige Blasiuskapel. De werkgroep vond dat functioneel omdat er langs de Rijksweg tussen Maastricht en Vaals nauwelijks wegkapelletjes zijn. Het schakelstation had al de contouren van een wegkapel waardoor het er door voorbijgangers al vaak voor werd aangezien.

blasiuskapel_klein

Sint Blasius is de patroon tegen keelaandoeningen. De kapel is op zondag 4 oktober 1992 ingewijd door pastoor J.W. van Frankenhuijsen. In processie is men vanaf de kerk naar het met vlaggen en bloemen versierde kapelletje getrokken. Natuurlijk was het broederschap van Sint Blasius hierbij aanwezig en werd het geheel muzikaal opgeluisterd door de fanfare Sint Blasius

Tegen de achterwand is op een hardstenen sokkel een beeld van Blasius geplaatst, met op het voetstuk de tekst "St. Blaise P.P.N." Dit neogotische, metalen beeld, afkomstig uit de Belgische Ardennen, is gepolychromeerd en stelt de heilige voor, getooid met staf en mijter. In de linkerhand heeft hij een boek, terwijl hij met de rechterhand een zegenend gebaar maakt. Op het piëdestal staat de tekst "St. Blasius ? 316 patroonheilige Cadier en Keer".

Blasius, bisschop van Sebaste in Armenië en martelaar (? 316) wordt in het oosten vanaf de 6e eeuw vereerd als beschermer van het vee. In de loop van de 7e- 8e eeuw ging men de mondelinge overleveringen van zijn passie op schrift stellen. Sinds de 9e eeuw raakte Blasius ook in het westen bekend. Twee passages uit de hagiografische compositie spraken sterk tot de verbeelding en stimuleerden de verering van St. Blasius als beschermer tegen keelaandoeningen en patroon van de veehouderij:

1 Op de weg naar de rechtszaal - volgens een andere lezing: in de gevangenis - riep een wanhopige vrouw de hulp van de bisschop in voor haar zoontje, dat tengevolge van een grote visgraat in zijn keel de verstikkingsdood nabij scheen. Op het gebed van Blasius, die een kruis maakte over de mond van de jongen, kon het gezond naar huis;

2 Een andere vrouw, in het bezit van een varken, wendde zich tot de heilige, omdat een wolf er met het beest vandoor was gegaan. Dankzij het gebed van de bisschop bracht de "tot inkeer gebrachte" wolf de buit ongedeerd terug.

De verering van Sint Blasius raakte vanaf de 10e eeuw in geheel West-Europa verspreid.