Wat gebeurde er zoal in ons dorp in januari 45 jaar geleden (1972).
Bron Oonder Os

Zaterdag 1 januari

zullen het gemeentebestuur en het kerkbestuur van 11.30 tot 12.30 uur recipiëren in het gemeentehuis.

Donderdag 6 januari

(Driekoningendag) zaterdag 8 en zondag 9 januari organiseert biljartclub “De oude Toren” het jaarlijks kwajongen (kaarten) voor koningskoeken.

Zaterdag 8 januari

houdt de carnavalsvereniging de Mosasa..urussen van ’t Rooth om 8 uur haar eerste kienavond in zaal Beuken.

Zaterdag 15 januari

wordt er voor de A-spelers van de voetbalclub een veldloop georganiseerd. Vertrek om 2 uur vanaf het voetbalveld. Gereedschap voor het verorberen van soep zelf  meenemen.

Zondag 16 januari

kunnen de leden van postduivenvereniging “de Luchtbode” tussen 10 en 12 uur in café Bessems de vaste voetringen 1972 afhalen. Om 11 uur worden de kampioenschappen 1971 uitgereikt.

Dinsdag 18 januari

is er voor de leden van de L.V.B. een consumenten voorlichting. Deze wordt om 13.45 uur gegeven in de voormalige jongensschool aan de St. Aloysiusstraat.

Vrijdag 21 januari

vindt om 7.33 uur de grote Klenderaire carnavalszitting plaats in narrentempel Pie Gilissen aan de Kerkstraat met medewerking van o.a. de buuttereedners Piet Boonstra en Ton Jorna, Hammondorganist Wim Coolen, het Meulebak Trio (zang), duo Mos – Baade (accordeon),de Keerder Kwatschzengers (Jean Beijers en Jean Mourmans), conferencier Peter Stassen, de  Tanzmariechen uit Eijsden en als “topper” Irene Hardy bekend van radio en tv. Het geheel wordt opgeluisterd door de kapel en jeugdkapel van de fanfare o.l.v. Gerry van Kan. Trouwens de nieuwe prins werd Jo Berkx, die na zijn ontmaskering met laaiend enthousiasme  werd begroet als prins Jo II. Omdat Jo geen alcohol dronk, werd hij ook wel eens de “chocomel prins” genoemd.

Vrijdag 21 januari

werd in een bomvolle zaal Beuken op ’t Rooth de nieuwe prins van c.v. de Mosasaurussen uitgeroepen. Na de ontmaskering van een wit gedaante kwam Eddie d’n ierste tevoorschijn. In het dagelijks leven Eddie George, zoon van de bekende zanger Pierre George.

Donderdag 27 januari

wordt bij damesvereniging door een deskundige de eerste les “indische gerechten” gegeven. De les wordt gehouden bij mevr. Looyen – Brouwers aan de Rijksweg (tegenover de bushalte). Aanvang 8 uur.

Vrijdag 28 januari

wordt er voor de jeugd van 16 jaar en ouder weer een dropping georganiseerd. Vertrek om 7 uur bij café Heusschen. Aanmelden tot 24 januari bij John Schillings of Mirjam Selij. Aan deze dropping namen 56 jeugdigen deel.

Zaterdag 29 januari

wordt in zaal Beuken op ’t Rooth het Auw Wieverbal gehouden. Aanvang 8 uur. De avond werd o.a. bezocht door de carnavalsverenigingen de Rieste en de Nachtdravers uit Margraten.

Zaterdag 29 januari

wordt voor de jeugd van 9 t/m 15 jaar een wandeloriëntatietocht gehouden. De samengestelde groepen, die uit 4 personen bestaan, vertrekken om 3.30 uur vanaf de voormalige jongensschool aan de St. Aloysiusstraat Aanmelden bij John Schillings of Mirjam Selij. Liefst 82 kinderen namen aan deze oriëntatietocht deel.

Zondag 30 januari

wordt het feest van de H. Blasius, patroon van onze parochie en beschermer tegen keelziekten en alle andere ziekten, gevierd.  De Blasiuszegen wordt gegeven op zaterdag 29 januari na de H. Mis van 7 uur en zondag na alle H. Missen en ’s middag om 2, 3 en 4 uur. Ook op donderdag 3 februari, de verjaardag van St. Blasius, wordt de zegen gegeven ’s morgen en ’s avonds na de H. Mis.

Zondag 30 januari

zal fanfare St. Blasius voor de 50e keer het Sint Blasiusfeest in de kerk muzikaal opluisteren. Na de Hoogmis van 9 uur en een bezoek aan het kerkhof zal de fanfare intern dit feest vieren. Een bijzonder tintje zal dit jaar aan dit feestje gegeven worden door een optreden van de bekende buuttereedner Pierre Cnoops.

En verder nog …………

-       Juffrouw van Noorden zal na de Kerstvakantie niet meer terugkeren op de lagere school. Zij is benoemd aan de Rijks Lagere school in Maastricht.

-       Met ingang van 7 januari zijn alle winkels op zaterdagmiddag na 5 uur gesloten.

-       Het bestuur van handboogschutterij Amicitia 1893 heeft besloten om van het pijlenbedrag fl. 50,-- ter beschikking te stellen aan de Vereniging tot Natuurbehoud voor de aankoop van de eerste vogels voor de volière aan het St. Blasiushof.

-       Het aantal parochianen bedroeg per 1 januari 1971 2867 waarvan 1464 mannen en 1393 vrouwen. 169 Parochianen (6%) waren ouder dan 65 jaar. In 1971 werden 46 kinderen gedoopt en waren er 9 sterfgevallen. 10 Jongens en 18 meisjes traden in het huwelijk.