in ons dorp

(bron: Oonder Os)

Ons dorp blijkt naast zijn prachtige natuur ook zeer bekende hotel-restaurants ect. te hebben. Van internationale bekendheid mag o.a het restaurant aan de Rijksweg “Kebon Bali” spreken, waar onlangs Martin Joseph Hillenbrand (Minister van Industrie der U.S.A.) en Gerhardt Wendland (de bekende Duitse zanger) zich tegoed deden aan de Indische gerechten. De fans van Anneke Grönloh kunnen binnenkort hun favoriete eveneens in genoemd restaurant weer aantreffen.

Zaterdag 1 augustus

Vandaag vindt de installatie plaats van de nieuwe burgemeester, de heer H.J.R. van Laar.

Het programma ziet er deze dag als volgt uit:

2.15 uur. De burgemeester en zijn gezin arriveert in de Dorpstraat komende vanuit de Onderstraat en is daarbij vergezeld van de leden van het gemeentebestuur en de Zeer Eerwaarde Heer Pastoor. Aan het begin van de Dorpstraat heten schoolkinderen in versvorm de burgemeester welkom. Hierna trekt de aldaar geformeerde stoet van verenigingen en organisaties voor de burgemeester uit ter begeleiding naar de hal van de meisjesschool alwaar de officiële installatie plaats vindt door de waarnemend-burgemeester de heer J.H. Ackermans.

2.30 uur: Aanvang bijzondere raadszitting tijdens welke de burgemeester wordt geïnstalleerd.

4.00 – 5.30 uur: receptie in de hal

6.00 uur: koffietafel in het Missiecollege voor genodigden.

De volgorde van de stoet is als volgt: 1. Politie  2. Zangkoor  3. Boerinnenbond  4. Boerenbond  5. Voetbalclub 6. Jonge Boeren 7. Fanfare  8. Duivenclub  9.Tafelvoetbalvereniging 10. Biljartclub de Oude Toren 11. Handboogschutterij 12. Brandweer 13. Biljartclub Keer 14. Handbalclub 15. Oonder Os 16. Bejaardenvereniging

17. Belangstellenden 18. Schoolkinderen 19. R.K. Kerkbestuur 20. H.H. Geestelijken en Eerw. Zusters  21. Leden van het “Feestcomité installatie burgemeester van Laar”  22. Gemeenteraad  23. Familie van de Burgemeester  24. Burgemeester, echtgenote en kinderen.

Ter gelegenheid van de installatie van de burgemeester van Laar is op deze dag het sluitingsuur van de café ’s bepaald op 1.00 uur ’s nachts . Aan de caféhouders is bij algemene vergunning toestemming gegeven tot het houden van muziek of dansen.

Zondag 2 augustus

Tijdens alle H.Missen wordt een bijzondere collecte gehouden voor de aanschaf van een uurwerk voor op de kerktoren.

Zaterdag 15 augustus

Op het Hoogfeest van Maria Ten Hemelopneming wordt na de H.Mis van 8.30 uur de Sacramentsprocessie gehouden. De route is als volgt: Dorpsstraat, Kusterkesteeg, Keunestraat, Kapelweg helemaal af tot burgemeester Huijben, Limburgerstraat tot aan het Kermisterrein en via Dorpstraat terug naar de kerk.  Er is een rustaltaar aan de Fatima kapel en bij de heer Jos Spronck. De intentie van het gebed zal vooral zijn dat de uitbreiding van ons dorp voor ons dorp en voor de nieuwe toekomstige bewoners een zege moge zijn. Dat de nieuwe bewoners welkom mogen zijn in onze gemeenschap en in onze parochie.

Zaterdag 22 augustus

Vandaag wordt om 6.00 uur café Beuken op ’t Rooth heropend. Dit gebeurt met een dansavond en er is geen entree.

Zondag 23 augustus

De Jonkheid van Honthem houdt vandaag een groot weidefeest. Fanfare Sint Blasius zal een feestconcert geven. Er zijn verschillende attracties: buffet, reidansen, hengelen, kegelen, schiettent en er is zelfs een weinstube. In de feestweide hangt een prachtige verlichting.  De entree bedraagt f 0,50.

.... Oh ja, het is enorm druk geweest en dankzij de fanfare heeft heel de weide meegedaan aan het reidansen; zelfs de kleinste kinderen en de oudste mensen sprongen naar hartelust mee. De jonkheid had dan ook een en al lof voor de fanfare.

Zondag 30 augustus

Vandaag brengt de J.B.T.B. een bezoek aan de plaatselijke J.B.T.B. afd. Best.  Deze vereniging was in de zomer reeds op bezoek bij onze J.B.T.B. geweest.  ‘s Morgens worden de plaatselijke bedrijven bezocht. ‘s Middags speelt men tegen elkaar en voetbalwedstrijd. Daarna is er een koffietafel en ‘s avonds bal, afgewisseld met verschillende culturele programma’s.