Bron: Oonder Os

Woensdag 2 december

Te 8 uur ’s avonds zal in de zaal van de Heer P. Gilissen de beroemde “Tamburitsa band“ uit Zagreb (Joegoslavië) optreden. Dit optreden wordt de bevolking van Cadier en Keer aangeboden door de Staatsmijnen in samenwerking met het gemeentebestuur en duurt ongeveer 2 uur. Dit alles omdat de komende tijd in het Gezellenhuis in Bemelen Joegoslavische gastarbeiders worden ondergebracht. De Zagreb Tamburitsa band werd opgericht in 1950 in een brouwerij. Deze voorstelling is alleen toegankelijk voor personen van 16 jaar en ouder. Het programma luidt als volgt:

Deel 1 Concertmuziek

1. Simunaci  Tamburitza-Marsch  Orkest
2. Andirć Schöne Jela Suite    Vocaal oktet
3. Boch  Träumerei   Orkest
4. Schubert   Serenade Jelecia Kavur, sopraan
5. Krnic  Tanz nummer 2   Orkest
6. Zajc Venedische elegie Franjo Bosnjak, bariton
7. Boch Drei Lieder aus Medjimurja Vocaal oktet
8. Gotovac Ero aus der jenige Welt Vocaal oktet en orkest

Deel 2

Liederen uit o.a Slovenië, Kroatië, Dalmatië, Bosnië en Macedonië.

Melodieën van de Muziekfestivals Split en Zagreb.
 De uitvoering vindt plaats in nationale klederdracht.

Dinsdag 8 december

houdt de L.L.T.B. afd. Cadier en Keer een feestvergadering. De secretaris, Hai Kleijnen heeft hiervoor alle leden van de Boerenbond en Boerinnenbond Cadier en Keer en Bemelen uitgenodigd. De avond begint om 7.00 uur met een H.Mis voor alle levende en overleden leden van de Boerenorganisaties (kerk Cadier en Keer). Om ± 7.30 begint een korte vergadering van de L.L.T.B. in café Gilissen. Er treden twee buutnereedners op. Er is ook een warme maaltijd ( vork en mes zelf meebrengen).

Zondag 13 december

houdt het Kerkbestuur van 10.30 tot 12 uur zitting in de Jongensschool. Dit i.v.m het innen van Landpacht, Bankenpacht, Jachtrecht, Onderhoud van het Kerkhof en eventueel andere verplichtingen tegenover de kerk. De Bankenpacht blijft ongewijzigd en blijft dus f 10,-- per zitplaats. Voor de z.g. “Dodenlijst” zal niets meer worden aangenomen, daar er geen gelegenheid meer zal zijn deze voor te lezen. Wel zal het Kerkbestuur een vrijwillige bijdrage vragen voor het onderhoud van het Kerkhof. Er wordt voorgesteld f 2,50 per graf.

Donderdag 24 december

Daags voor Kerstmis is biechtgelegenheid van 3 tot 6 uur ‘s middags en van 7 tot 9 uur 's avonds, bij drie priesters: Mijnheer Kapelaan in zijn eigen biechtstoel, Eerw. Pater in de biechtstoel van de Pastoor. Mijnheer Pastoor in de kinderkapel (de namen staan op de biechtstoel). Iedereen die enigszins kan, wordt verwacht tussen 3 en 6 uur.

Vrijdag 25 december

Kerstmis wordt de Vigilie-oefening en de Plechtige Nachtmis gehouden om 06.00 uur. Verder zijn er die dag nog H.Missen om 8.- -, 9.30 en 11.- - uur. Om 2.30 uur ‘s middags zijn de Plechtige Vespers. De Pastoor vraagt aan de parochianen op de avond voor Kerstmis vroeg klaar te zijn met hun werk. Vooral zal het goed zijn vroeg Uw inkopen te doen; immers Uw winkelier, die altijd voor U klaar staat, zal zich ook graag rustig op het Kerstfeest willen voorbereiden. Gaat U de avond voor Kerstmis ook geen bezoeken afleggen waarvan u misschien laat thuis komt.

Zaterdag 26 december

Tweede Kerstdag is gewoontegetrouw in onze parochie Aanbiddingsdag (feest van de H. Stefanus). Daar er onder de H. Missen geen uitstelling (uitstelling van het Allerheiligste) meer kan zijn, zal de aanbidding gehouden worden van 12 tot 4 uur en wel volgens onderstaand rooster:

12-1 uur: Dorpstraat, Groenstraat, Bemelerweg

1- 2 uur: ’t Rooth, Limburgerstraat, Keunestraat, Kapelweg

2 -3 uur:  Honthem, Rijksweg, Einderweg, Pastoor Kikkenweg, Heerderweg, Trichterweg, Eckelraderweg

3 – 4 uur: Gebedsuur voor de hele parochie.

En verder nog…..

Evenals andere jaren zullen ook dit jaar aan de inwoners van Cadier en Keer, Honthem en ‘t Rooth kerstdennen verkocht worden. Degenen, die voor een den in aanmerking wensen te komen, dienen dit vóór vrijdag 18 december ter gemeente-secretarie op te geven. Uitdrukkelijk wordt er op gewezen, dat geen dennen verkocht zullen worden aan niet-inwoners van Cadier en Keer, Honthem en ‘t Rooth. De prijs per den is bepaald op f 2,- -. De dennen kunnen op woensdag 23 december vanaf 9 uur bij het gemeentehuis worden afgehaald.

Ingaande 1 jan. 1965 zullen de heffingen van keurrechten ten behoeve van de Vleeskeuringsdienst – in het algemeen – met 50% der huidige tarieven worden verhoogd. Er wordt nog eens op gewezen dat alleen op zaterdag en dinsdag geslacht mag worden. De aangifte daartoe moet uiterlijk op woensdag daaraan voorafgaand, ter gemeente-secretarie zijn gedaan.

Naar aanleiding van de onlangs gehouden bijeenkomst voor het oprichten van Jeugdwerk in ons dorp, is een actie-comité opgericht. In het comité hebben voorlopig de volgende heren zitting genomen: J. Bollen, G. Corten, M. Hornesch, J. Nelissen, Kapelaan van Oers, H. Royen, H. Schiepers en F. Schoenmakers. Binnenkort is er een vergadering waarbij ook de Zeer Eerw. Heer Pastoor en de Edelachtbare Heer Burgemeester aanwezig zullen zijn.

De vaste repetitiedag van de fanfare wordt de woensdagavond. Bij een belangrijke gebeurtenis op de T.V. (voetbalwedstrijd) wordt deze repetitie verschoven naar donderdagavond (elk lid krijgt daar schriftelijk bericht van).

De café-houders worden er op attent gemaakt dat ingevolge het bepaalde in artikel 84, eerste lid der Algemene Politieverordening van onze gemeente, de café’s op 24 december a.s. vanaf 18.00 uur voor het publiek gesloten dienen te zijn.

Belanghebbenden worden eraan herinnerd dat de straatbelasting vervalt op 31 december a.s. Tijdige betaling voorkomt vervolgingskosten.

1e en 2e Kerstdag heeft dokter Neven in Heer zondagsdienst tel. 04400-27114.

Zondag 27 dec. is het de beurt aan dokter Lauw eveneens in Heer tel. 04400-27100.