Lei Haesen is niet meer. Donderdag 10 augustus 2006 heeft het voltallige bestuur Lei begeleid naar zijn laatste rustplaats. Daar, op het kerkhof in zijn geliefde Cadier en Keer, hebben wij hem in zijn graf gelegd.

Lei is - naar menselijke maatstaven - te jong gestorven. Slechts 61 jaar is hij mogen worden. Een ziekte, die zich nauwelijks twee jaar geleden openbaarde, heeft hem de laatste jaren van zijn leven beetje bij beetje gesloopt. Lei liet niet merken wat die ziekte bij hem aanrichtte. Hij sprak er ook niet over. Hij bleef al zijn energie, zolang als hem dat gegeven was, in onze Historische Kring stoppen. Vele artikelen - meer dan 60 in totaal - verschenen in de loop der jaren van zijn hand. Enkele daarvan zullen de komende jaren nog als postuum eerbetoon aan Lei in onze Keerder Kroniek verschijnen. De Keerder Kroniek was ook zijn Kroniek; hij stond mede aan de wieg daarvan en vond daarin een podium om zijn verhalen breed te verspreiden. Verhalen, nauwgezet en boeiend van aard, met steevast zijn dorp Keer en zijn Keerder mensen als onderwerp.

Lei was niets teveel. Een mens zoals elke vereniging zich die zou wensen. Lei was steeds van de partij als er voor onze Kring iets gedaan moest worden. Zijn trots was de Keerder Kroniek; wat deed hij daar niet allemaal voor? Hij was het die in de afgelopen jaren de eindredactie verzorgde, het illustratiemateriaal voor zijn rekening nam, de redactievergaderingen leidde, de correcties verwerkte, contacten met de drukker onderhield. En daarnaast was hij nog bestuurslid en penningmeester. Wat deed Lei niet?

Zijn ziekte heeft hem verhinderd enkele artikelen te schrijven voor ons jubileumboek Ós Keer, ‘ne tiêd truuk. Niemand weet hoeveel pijn dit hem gedaan zal hebben. Op de achtergrond bleef hij zijn laatste krachten geven om het boek een succes te laten worden. En dat is ook gelukt! Ik reken het nog steeds tot een van de hoogtepunten in het 10-jarig bestaan van onze Kring dat ik - op 4 november 2005 - aan hem een exemplaar heb mogen uitreiken. Dit exemplaar stond symbool voor ons diep respect en waardering voor de verenigingsmens Lei Haesen.

Lei Haesen bezig met archiefonderzoek

Lei is moeilijk te vervangen. Zijn heengaan is een zware slag voor onze Kring. Maar hier ligt ook de uitdaging voor ons allen om in de geest van Lei door te gaan. Om zijn werk af te maken; iets dat hem niet gegeven was. Wij zullen ons daarvoor blijvend inspannen!

Lei ruste in vrede.

Drs. Harry H.M. Beckers, voorzitter